Recension: The last Jedi

Av: Amer Mohammed Ali

Den nya Star Wars filmen ”The Last Jedi” fortsätter berättelsen kring den episka sagan som har Skywalkers i centrum och det är det åttonde kapitlet. Redan nu har den toppat listan över sålda biobiljetter där den enda film som slår på första helgen efter premiären är Star Wars: The force awakens. Box Office redovisar intäkter hittills på 220 miljoner dollar.

Filmen fortsätter storyn med Rey och Finn i rampljuset. Rey, som spelas av Daisy Ridley, är den beslutsamma som hittat Luke Skywalker och vill ta med honom tillbaka för att bistå rebellerna som kämpar för att slå tillbaka Första ordern, som styrs av den mörka sidan och nu dominerar galaxen, och återupprätta Republiken som är den gamla ordningen. Daisy Ridley totalt dominerar bioduken där Rey är den som driver fram filmens handling mer än någon annan karaktär.

Finn som blev skadad i förra filmen i sagan (bortse från Rogue One so äger rum mellan episod 3 och fyra) vaknar upp på ett av rebellernas rymdskepp på flykt från Första ordern som mer eller mindre decimerat rebellerna. Finn tillsammans med några andra gör upp en plan för att i hemlighet sabotera fiendens möjligheter att kunna spåra deras skepp för att kunna rädda det som är kvar av rebellerna.

Ett intressant sidospår i filmen är när Finn tillsammans med sin kompanjon, Rose Tico, tar sig till en stad fylld med överklasstyper som har gjort rika på kriget. Under filmens gång kommer det också fram att dessa fula typer säljer vapen till båda sidorna.

Luke Skywalker spelar en större roll denna filmen och Mark Hamill som spelar Luke gör en heroisk insats i att bevara Luke Skywalkers personlighet från 70- och 80-talet. Luke, som är bitter och uppgiven, gör en stundtals påmind om hans möte med Yoda i episod 5 från 1980.

Den drygt två och en halvtimmes långa filmen var ett praktexempel på att något som skulle kunnat bli för långt men ändå fängslar fast tittarna med nya händelseutvecklingar. Allt för många filmer liknar snare avsnitt av en serie, där hela filmen laddar upp inför en stor händelse exempelvis en stor strid, men så är inte The last Jedi. Filmen är full av episka strider, flera karaktärer och deras agerande fullföljs med noggrannhet.

Vad är det som lockar så mycket med Star Wars sagan som dragit till mer uppmärksamhet än andra filmserier? De flesta filmer som får uppföljare slutar med tre filmer, Star Wars är uppe i nio filmer och minst tre filmer till är planerade. Likt Harry Potter är förmodligen kampen mot fascism det som lockar med dessa berättelser och ska det göras några paralleller med verkligheten idag när gäller kampen mot Imperiet, Första ordern och Sith är det just kampen mot fascismen. Och likt verkligheten räcker det inte att stoppa Sith-herrar och anhängare till den mörka sidan när de dyker upp. Republiken och systemet det vilar på öppnar upp för korruption, där systemet har enorma klasskillnader där vissa planeter går så långt att slavhandel bedrivs. Bankfederationer tillåts förtrycka med hänvisning till att Republikens senat får diskutera detta, vilket resulterar i ändlösa debatter där inget förändras.

Annonser