Allt stöd till hamnarbetarna

20170124_131702

Av: Amer Mohammed Ali

Från kl 12 idag, tisdag, lades arbetet ned på APM Terminal i hamnen och strejken avslutas kl 20. Anledningen till strejken är att arbetsgivaren APMT vägrat tillåta de tidigare krav ställda av hamnarbetarna, lagt ett varsel om uppsägning av ett 60-tal arbetare och förvägrar Hamnarbetarförbundet att sitta med på varselförhandlingarna, trots att de representerar majoriteten av arbetarna.

Runt 100 arbetare stod utanför APMT:s portar kl 12 och fler anslöt sig allteftersom tiden gick, då arbetarna lade ner arbetet och gick ut till strejken. Hamnarbetarnas fana hölls stolt upp, en banderoll hänges upp och andra hölls av de strejkande. Redan innan Offensivs utsända började prata med de strejkande märktes att det råder en stark enighet mellan arbetarna och att de är beredda att kämpa.

Kristian, en av de strejkande, berättar om varför det är viktigt att arbetare håller ihop.
– Vi måste bita ihop och visa vad som gäller och det kan vi bara göra om vi är enade. Vi har visat att vi är beredda att hjälpa till med att effektivisera arbetet med arbetsgrupper, men det omöjliggörs när APMT gör fel investeringar som gör att arbetet tar mer tid.

Anders Möller vice ordförande i Hamn4an instämmer.
– Det är väl självklart att vi älskar vårt jobb och vill att det ska gå bra här, jag själv har jobbat här i 30-40 år. Vi är vana vid att hjälpa till med att se till att det finns bemanning, att ändra om i scheman för att arbetet ska rulla på. Vi är inte emot förändringar men det bör göras sjysst, nu slänger man ut allt som vi tidigare kommit överens om.  När det gäller våra krav är det väldigt enkla krav med självklara argument. Vi vill att arbetsgivaren följer lagen om vår ledighet, att vi ska få välja våra fackliga företrädare och att vi ska få välja skyddsombud.

Många av hamnarbetarna lyfter säkerhetsaspekten som viktigt när det gäller omorganisering och uppsägning, då det är viktigt med erfarna och utbildade arbetare som är heltidsanställda och som ser till att arbetet sker på ett så säkert sätt som möjligt, då det är en farlig arbetsplats.

20170124_124835

– Arbetsgivaren åsidosätter lagar, säkerhet och fackliga rättigheter, berättar Robert Karlsson fanbärare. Det är därför det är viktigt att vi är enade och står tillsammans, det är så vi kan påverka. Vi får stöd internationellt och det är viktigt också. När det gäller hur många som är varslade verkar APMT inte riktigt veta hur många visstidsanställda det handlar och det verkar mer vara en principiell konflikt från deras sida, att göra försämringar. Att ideologiskt försvaga facket.

Under eftermiddagen samlades Hamn4ans medlemmar till möte, på sina möten samlas runt 200 personer. På det mötet beslutades det att gå ut i en utökad strejk. Med sig har de stödaktioner internationellt från hamnarbetare.

– Stora delar av världen kommer hamnarbetare att genomföra sympatiåtgärder, berättar Robert Lindelöf, förtroendevald i Hamn4an. Där har IDC:s generalkoordinator Jordi Aragunde gjort ett jättejobb att få ihop det. På medlemsmötet togs det också upp om vilket stöd vi fått från privatpersoner och föreningar. Vi har fått väldigt mycket stöd bland svenska arbetare också.

APMT har under förra året helt och hållet nonchalerat facket närmanden för att komma överens om något och som hamnarbetare själva menar tyder mycket på att det handlar om en ideologisk krigföring mot fackliga rättigheter. APMT och moderbolaget Maersk Group går i vinst, trots det har de flaggat för att dra ned på kostnaderna. Att de gett sig på facket signalerar på att de vill försvaga hamnarbetarnas arbetsvillkor och rätt till heltid på sikt men att de måste först ge sig på Hamnarbetarförbundet.

Rättvisepartiet Socialisterna ger sitt fulla stöd till de kämpande hamnarbetarna och uppmanar inför kommande konflikter andra arbetare att ge sitt stöd och genomföra sympatiåtgärder för att tvinga APMT att gå med på kraven. RS kräver också vidare att hamnen återkommunaliseras, där kontrollen över hamnen ges till de som vet bäst, arbetarna. Det är vansinnigt att APMT gör investeringar som förminskar effektiviteten samtidigt som de anställda vet att det blir sämre. Vinsterna som görs bör återinvesteras i samhället istället för att hamna i privatas fickor så skulle de användas för att till exempel rusta upp järnvägen så att fler transporter kan göras via tåg, på så sätt göra transporten effektivare från hamnen men också mer klimatvänlig än lastbilar.

Läs mer:

>Upptrappad hamnkonflikt i Göteborg

 

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s