Bygg en massrörelse mot trängselskatten

Det finns en massiv ilska mot trängselskatten. Men hur kan kampen mot avgiften segra. Efter demonstrationen den 22 november som samlade mellan 5 – 7 000 personer måste rörelsen diskutera vad som krävs för att stoppa trängselskatten.

image

Folkomröstningen visade tydligt vad Göteborgarna tycker, 57 procent röstade mot, det handlar om över 175 000 av dryga 300 000 röstande. Det är alltså ingen ”liten grupp motståndare” som Anneli Hultén (S) vill ge sken av. I arbetarområden och förorter var motståndet uppemot 89 procent, det är alltså en massiv majoritet som är motståndare till denna klassorättvisa avgift.

Den styrande majoriteten S, V, MP och nu också FI tillsammans med de borgerliga allianspartierna har försökt att begrava frågan i tystnad efter valet. Men nya mutanklagelser sätter nytt ljus på frågan. Trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (S) är polisanmäld för mutanklagelse efter att ha erbjudit Vägvalets Theo Papaioannou en plats i Överförmyndarnämnden om han röstade på den rödgrönrosa budgeten. En plats i överförmyndarnämnden ger ett arvode på hisnande 57 000 kronor i månaden för ett arbete som tar en dags jobb.

Ilskan mot Trängselskatten är lika mycket en ilska riktad mot ”Göteborgsandans” maktfullkomlighet, mutor och mygel.
Men en avgörande fråga är hur kan den bekämpas?

På demonstrationen den 22 november hade arrangörerna beslutat att förbjuda partipolitiska budskap, samtidigt som de själva lyfte fram och hyllade de borgerliga Vägvalets ledare Theo Papaioannou och moderata kommunalrådet Martin Wannholt som uteslöts ur M efter att ha gjort upp med Vägvalet, vilket i sin tur Theo Papaioannou polisanmälts för på samma premisser som Nyhus.

Arrangörerna av demonstrationen och de borgerliga Vägvalets beslut att förbjuda partipolitiska budskap handlar egentligen om att begränsa Rättvisepartiet Socialisterna och Kommunistiska Partiet från att lyfta klassparoller och sätta fokus på klassfrågan. Det handlar om att möjliggöra för dem själva att begränsa och kontrollera en framväxande rörelse.

Samtidigt som nejsidan var starkast i arbetarområdena och förorterna så präglades demonstrationen framförallt av svenska medelålders män från övre medelklassen. Inga försök har gjorts för att mobilisera förortens arbetarbefolkning. Men vad som krävs för att stoppa avgiften är att bygga en massiv klassbaserad rörelse mot trängselskatten och inte låta de borgerliga intressena bakbinda rörelsen genom att tillåtas förbjuda vilka som får delta eller vilka paroller som får resas. För att bygga en sådan rörelse bör 2015 inledas med att samla till stormöten i förorterna och arbetarområden för att bygga motståndet underifrån.

Kristofer Lundberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s