Röster från protestmötet

Offensiv talade med flera av föräldrarna på tisdagens protestmöte mot skolnedskärningarna.

Polina Matilda och Helena

Polina Ulianova, med barn på Kungsladugårdskolan:

– Min dotter har gått ett år på sin skola och jag märker att hon mår sämre. Vi har inte bott i Sverige länge men andra föräldrar har varnat mig för urholkningen av skolorna. Jag hoppas att det blir fler möten som det här.

Matilda Nagy har två barn på Fjällskolan:

– I år så har Fjällskolan kommit lindrigt undan men tidigare år har vi drabbats, till exempel så finns inte någon bibliotekarie kvar längre.

Helena Jansson har också barn på Fjällskolan:

– Jag har varit med och träffat Robert Hammarstrand (tidigare kommunalråd med ansvar för skolfrågor) förra våren. Politikerna hade aldrig hört talas om problemen vi beskrev. De sa att de var stolta över Göteborgs skolor. De är ulvar i fårakläder, det är vad jag lärt mig av min tidigare kontakt med politiker. Det är valår och jag hoppas att politikerna inte utnyttjar protesterna för att vinna röster.

Foto och intervju Stefan Berg

Kommentera

