Nej till trängselskatten

trängselPå grund av den massiva opinion som råder mot trängselskatten i Göteborg lyckades Folkinitiativet mot trängselskatt, finansierat av GT, samla in 47 000 godkända underskrifter för en folkomröstning. Nu ser det ut som att den blir av i samband med valet i september 2014.

Efter en lång debatt i kommunstyrelsen i Göteborg  så kom man fram till att folkomröstningen ska sammanfalla med de allmänna valen den 14 september nästa år. Innan beslutet blir definitivt måste det även klubbas i kommunfullmäktige, preliminärt datum för detta är den 5 september. Valet av datum förklaras med att man vill ha ett högt valdeltagande för att ge resultatet legitimitet. För Socialdemokraterna ligger det dock mer bakom än så, man vill neutralisera de kritiska röster mot trängselskatten som finns inom partiet, och facken. Transport har antagit ett uttalande mot trängselskatten, men det är knappast troligt att de kommer lyfta den under en valkampanj.

Genom att göra frågan till en del av valkampanjen gör man den till en förtroendeomröstning för det socialdemokratiska styret. Risken att detta slår tillbaka är stor, den socialdemokratiska politiken är mer ifrågasatt än någonsin på grund av de stora protesterna mot S nedskärningar på vård, skola och omsorg. Faran är också att man istället skänker röster till rasistiska Sverigedemokraterna och enfrågepartiet Vägvalet, som helt står utan alternativ.

Vändningarna om trängselskatten slutade inte i och med genomförandet den 1 januari i år. Redan från början har beslutet varit hårt kritiserat för att vara odemokratiskt, och faktumet att så gott som samtliga partier sluter upp bakom det, har orsakat inget mindre än en förtroendekris för kommunalpolitikerna. I den senaste undersökningen, gjord av Demoskop i oktober 2012, så är det bara två procent av göteborgarna som har stort förtroende för politikerna. Var tredje har ganska, eller mycket lite förtroende för de folkvalda.

Samtliga av de etablerade partierna i kommunfullmäktige stödjer trängselskatten, vilket avspeglas i hur frågan till omröstningen ställs, då man ensidigt lyfter upp ”fördelarna” med avgiften. Att svarsalternativet ”nej till fortsatt trängselskatt” finns med kan skapa illusioner hos flera, men folkomröstningen är bara rådgivande, vilket innebär att politikerna inte är bundna att följa utfallet. Partierna kommer nu, med hjälp av media, att storsatsa på en propagandakampanj för att sälja in trängselskatten till väljarna inför valet. Om trängselskatten verkligen ska stoppas krävs det mer än att rösta nej på valdagen.

Men hur man kommer ställa sig till ett nej är långt ifrån klart. Efter beslutet om att folkomröstningen ska bli av, och inför utsikterna om ett nej, varnade Annelie Johansson (S) för en svekdebatt i Metro den 23 maj:

– För då står vi med ett resultat som vi inte kan hantera.

Rättvisepartiet Socialisterna (RS) arrangerade flera protester mot trängselskatten under förra hösten och vintern. Partiet deltog i manifestationen för en folkomröstning den andra februari, som samlade tusen personer på Götaplatsen. RS är det enda partiet mot trängselskatten som kan presentera ett seriöst alternativ, till skillnad från de isolerade populistiska röster som finns representerade i kommunfullmäktige.

Att kalla avgiften för skatt är missvisande, trängselavgiften är snarare att jämföra med sophämtningsavgifter, vattenavgifter och betalas lika mycket oavsett vad du har i inkomst. Därför slår den hårdare mot låginkomsttagare, ensamstående föräldrar och arbetslösa i stadens ytterområden. Biltullarnas placering i stadsdelen Hisings Backa är ett exempel på detta, då det till och med blir omöjligt för många att ta sig från sin bostad till stormarknaden i samma stadsdel, utan att betala en avgift.

Argumenten att avgiften skulle gynna miljön är långt ifrån tillräckliga. Även om trafiken skulle minska, vilket den till en början gjorde för att sedan börja öka igen, så krävs det betydligt större åtgärder för att uppnå en varaktig, och rättvis, förändring. För detta skulle stadsplanering behöva ändras, massiva satsningar på utbyggd och gratis kollektivtrafik skulle krävas, samt planering av varutransporter. I kontrast till detta stödjer rasisterna i Sverigedemokraterna allianspartiernas förslag på att höja Västtrafiks biljettpriser med 20 procent inom några år.

Viljan att minska bilismen är ihålig då avgifterna ska gå till delfinansiering av den enorma Marieholmstunneln. Ett projekt som både Vänsterpartiet och Miljöpartiet i valet 2010 sa sig vara emot, för att sedan sluta upp bakom Socialdemokraterna. Både V och MP gav direkt efter valet sitt godkännande och var så måna att tillfredsställa S att de satsade kommunens överskott på 1,2 miljarder som sparats in på bland annat skolorna genom att gräva ned dem i tunnelprojektet. Trängselavgiften kommer således inte användas till behövlig miljö- och klimatanpassning.

Göteborg är idag en delad stad och trängselavgiften kommer att fördjupa denna klyftan och öka segregationen. Att röra sig mellan stadsdelarna kommer att bli dyrare när biljettpriset på spårvagn och buss ökar, vilket redan skett i omgångar efter införandet av avgiften. Frågan om trängselavgiften och kollektivtrafiken är en klassfråga då vissa stadsdelar blir helt isolerade.

Rättvisepartiet Socialisterna har inte en populistisk inställning till vägavgiften. Vi försvarar inte bilismen på samma sätt som Vägvalet. Vi inser behovet av miljösatsningar, men ser samtidigt att trängselavgiften inte är det. Vi är för minskad bilism, vilket innebär minskat utsläpp av växthusgaser och minskad negativ klimatpåverkan. För detta krävs verkliga miljösatsningar i form av planerade varutransporter och utbyggd och gratis kollektivtrafik samt en klimatomställning av bilindustrin med satsning på grön teknik.

Stefan Berg

 

GP

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s