Intervjuer från Stoppa SDL-demonstrationen

Swedish Defence League (SDL) möttes av över 500 antirasister vid Götaplatsen. Rasisterna hade själva inte skrapat ihop mer än ett tiotal deltagare inklusive influgna talare från Norge och Polen.

Stoppa SDL

Clara Strandberg och Anna NorlingClara Strandberg och Anna Norling

Varför är ni här idag och demonstrerar?

-Av en slump, vi var här och gick av en händelse och då såg vi att det var avspärrat och det var då vi såg att det var en antirasistisk demonstration som höll hus.

Vi hörde att ni hade gått fram och försökt prata med SDL, varför kom det sig?

-Vi ville se vad de hade att säga och vad de tänkte prata om, men när vi närmade oss dem så framstod de som aggressiva och korkade när vi frågade vad de skulle prata om.

Är ni politisk insatta i vanliga fall?

-I vissa frågor är man insatt i och visst blir man blir upprörd när det finns såna personen som uttrycker sig negativt om invandring , även om det enbart var fem personer idag från SDL:s sida.

Angelika åkermannAngelika Åkerman

Varför är du här idag? 

– Jag är här för att visa mitt stöd åt de vänsterpartier som är här idag och speciellt RS.

Hur fick du reda på att det skulle hållas ett antirasistisk demonstration idag? 

– Jag fick ett flygblad för några dagar sen av en vän och bestämde mig för att komma.

Är du politisk insatt i vanliga fall?  

-Inte riktigt, men självklart har jag har negativa åsikter gentemot rasister.

Vad tycker du vi ska göra i framtiden?

– Jag tycker att vi ska försöka få fler personer att engagera sig i motståndet mot rasisterna.

Oskar ScwartzOskar Schwartz

Varför var du här idag?

-Jag brukar vara på demonstrationer och jag tycker att det är viktigt att visa att dessa rasister är minoritet och verkligen visa dem att de ej lär få en plats i riksdagen. Därmed är det viktigt att sprida detta antirasistiska synen med alla medel som går,  därför är det viktigt med politiskt musik, intervjuer och debattartiklar eftersom det finns olika sätt att nå ut till olika folk.

Intervjuer: Denny Jovanovic och Ramses Flores Lopez

GP

Aftonbladet

SVT

Kommentera

