S fortsatt pressade om trängselskatten

trängselEfter trängselskattens införande i Göteborg i januari har rapporterna om minskad trafik haglat i media. Fokus har legat på kortsiktiga resultat, och Socialdemokraterna fortsätter sin försvarspropaganda, väl medvetna om att opinionen fortfarande är massiv för en folkomröstning och att beslutet rivs upp.

I GP den 14 januari försvarar Johan Nyhus (S), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden i Göteborg straffavgiften med att kommunalskatten annars skulle behövt höjas med inte mindre än 84 öre. En undersökning beställd av GT drar slutsatsen att en höjning på 38 öre skulle vara nödvändig, men Transportstyrelsen och Trafikverket, med stöd av politikeretablissemanget i Göteborg, ratar undersökningen.

En höjning av skatten med 84 öre skulle innebära 2 500 kronor mer i skatt för någon med en månadslön på 25 000. Nyhus säger till GP att det vore orättvist om skattebetalarna i Göteborg tvingades stå för en stor del av kostnaderna för Västsvenska paketet. Samtidigt så är flera fordon undantagna från avgiften: transporter i fordon registrerade utanför Sverige, leasing-bilar och framförallt politikertopparnas egna bilar. Förmånsbilar som företag erbjuder anställda slipper betala, och enligt SVT Västnytt tidigare i höstas så slipper sju av åtta styrande regionpolitiker betala för sig när de passerar en tullstation.

2 500 kronor per år i höjd kommunalskatt för en som tjänar 25 000 i månaden är ingenting i jämförelse med den månadslön som arbetare tvingas betala om de når maxtaxan på 60 kronor per dag – då kostar trängselskatten då blir 14 500, nästan en månadslön efter skatt för många.

Skatter ska baseras på bärkraft – tjänar du mer betalar du mer, inte som ”trängselskatten” ser ut nu, då låginkomsttagare drabbas i betydligt högre grad än höginkomsttagare, som dessutom i högre utsträckning finns bland de som slipper betala över huvud taget. Rättvisepartiet Socialisterna säger skrota trängselskatten och kräver istället att man utreder alternativ till Marieholmstunneln och ombyggnaden av Centralstationen. Vi säger ja till verkliga miljösatsningar som utbyggd och gratis kollektivtrafik, och framförallt så ska staten finansiera nödvändiga infrastrukturåtgärder, utan att lasta arbetare och fattiga.

Stefan Berg

GP GP2

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s