Transport kräver stopp på lönedumpning

Transportarbetarförbundet och Sveriges Åkeriföretag arrangerade på lördagen en kraftfull protest mot social dumpning. Ett 30-tal lastbilar körde långsamt genom stan följt av 400 demonstranter. Schyssta villkor för åkeri! Annars blir det slaveri! skanderades Avenyn upp.

Mot social dumpning

Transports förbundsordförande, Lars Lindgren var på plats och inledde talen.

– Bemmaningsföretag utnyttjar sina anställda å det grövsta. Utrikesregistrerade lastbilar på inrikestransporter. Det är tal om ren människohandel i vår branch. Jag brukar alltid framhålla att konkurrens är bra. Men det måste vara på lika villkor.

– Vi accepterar inte att vår bransch behandlas som något som katten släpat in. Politikerna måste ta sitt ansvar. De kan inte fortsätta luta sig mot marknadstalibanerna i Bryssel. De ger vi blanka fan i!

Åkeriföretagens vd Johan Lindström var lite obekväm på talarflaket. Kanske för att han ideligen fick pikar om att ”vi kan stanna landet, det är snart avtalsrörelse!” Han framhöll ändå att i denna fråga står fack och arbetsgivare på samma sida.

– Vi har ett gigantiskt problem med fusket på våra vägar. Kontrollen fungerar inte alls, det finns lagar och förordningar som skulle kunna sätta stopp för detta. Liberaliseringen inom EU och det som nu är på gång där ser vi med stor oro.

Freddy Walle, eldsjälen bakom kampanjen Schysta villkor var väldigt nöjd med uppslutningen på demonstrationen.

– Jag är frukantsvärt stolt över att se så många här. Och det ska ni veta, gör de jag kallar för kärringarna uppe i Stockholm ingenting åt detta nu så kräver vi infrastrukturministerns avgång!

Bland chafförerna och åkarna som kommit dit vittnade alla om den ojämlika konkurrensen och vad den gör. Tobias Krans, egenföretagare från Vara förklarade hur det var för honom.

– Jag har gått från att köra på utlandet med tre chaufförer förutom mig själv. Idag har jag fått sälja av två bilar och hankar mig fram själv. Jag ser dagligen den oschysta konkurrensen. Det är allt från utlandsregisterade lastbilar till svenska åkeriföretag som tagit in polska lastbilschaufförer. Givetvis ska alla få komma hit och köra om de vill. Men det ska vara på lika villkor och till samma lön!

Stämmningen var på topp och kampen ses långt ifrån vara över. De politiker som var där hade svårt att värja sig för frågorna. Helt klart var detta en styrkedemonstration av Transports potential till kamp. Även om Sveriges Åkeriföretag just nu står på samma sida som facket i denna fråga så är det den gemensamma kraften hos alla som är ute och kör som kommer att kunna få saker att hända.

Transport kräver att åkeribranchen reformeras efter holländsk modell, där utlänska underlevarantörer förbjuds. Ska man ha en till chafför får man helt enkelt anställa en.  De kräver nödstopp för Cabotagetransporterna, där utländska bilar tillåts rulla till slutdestination enkel väg. Detta anges oftast som skäl till polisen vid kontroller, och de kommer som regel undan med detta argument. De vill ha ett utökat avsändaransvar, beställaren av jobbet ska ha ett ansvar hur transporten går till. Till sist kräver de hårdare tag mot brottsligheten.

Joel Eriksson

Rättvisepartiet Socialisterna kräver:

  • Fullt stöd till Transports krav, svenska kollektivavtal ska gälla.
  • Avskaffa bemmaningsföretagen
  • Skrota EU – avskaffa kapitalismens diktatur.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s