Klassfrågorna i fokus på möte om trängselskatten

I ett överfullt Kulturhus på Selma Lagerlöfs torg mötte Socialdemokraterna och Moderaterna en mur av missnöje med trängselskatten, det odemokratiska förfarandet och den orättvisa straffavgiften som trängselskatten egentligen är. Ilskan gick att ta på i luften innan mötet ens börjat.

20121030-083813.jpg

300 personer kom till Kulturhuset för att ställa frågor och föra fram åsikter till representanter från S och M efter att ett möte för några veckor sedan avbrutits av Annelie Hultén då hon inte ville fortsätta diskussionen med Backaborna. Denna gång var det Johan Nyhus, S-kommunalråd som förde politikernas talan, medan Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Kommunstyrelsen, hukade bakom hans rygg.

Nyhus inledde mötet med en snabb genomgång över vad mötet, enligt politikerna, borde handla om. Han beskrev de satsningar på infrastruktur och pendling som kommunen vill lyfta fram för att sedan helt kort, med framförallt siffror, komma in på vad trängselskatten kommer innebära, framförallt för Backa.

20121030-083914.jpg

Reaktionen från publiken lät inte vänta på sig.

– Det här är en vacker skrivbordskonstruktion som helt och hållet försummar Hisingen och framförallt Backa, var den första kommentaren från åhörarna.

– Ska vår pensionärsförening få betala trängselskatt för att motionera på Sportlife på Stigs center, frågade en äldre herre och syftade på betalstationen vid bron över E6:an, i höjd med Selma Lagerlöfs torg och Stigs center.

– Hur är det med färdtjänst och sjukresor? frågade en kvinna och fick svaret att de enda undantagen, som slipper betala är utryckningsfordon, militärfordon, diplomatfordon samt utländska bilar och tunga lastbilar över 14 ton.

– Jag jobbar i Kungälv men bor i Backa. Om jag måste åka kollektivt är jag borta från halv sju på morgonen till halv åtta på kvällen, är det okej för en småbarnsförälder? Och på de tider jag eventuellt har tid att åka till stan, på helgen, så är det ingen trängselskatt!

En man i publiken krävde svar av Nyhus på varför S inte längre stödjer en folkomröstning.

– Fram till 2006-2007 stödde S kravet på en folkomröstning och att Västlänken skulle vara statligt finansierad, men när vi sedan satt i förhandlingar så släppte vi det här. Tiden var för knapp.

En närmare motivering än så fick inte mötesdeltagarna. Ju längre mötet fortgick, desto tydligare blev politikernas avstånd till de boende på Hisingen och Backa. Nyhus försökte så ofta som möjligt påtala alla ”möten med väljare” som han noggrant prioriterar, men fick bara burop till svar när han helt verklighetsfrånvänt konstaterade att ”Bäckebol har pekats ut som ett regionalt köpcentra medan Backaplan är lokalt” som svar på frågan om logiken i att man tvingas betala för att handla på det köpcentrat som ligger närmast hemmet.

Efter att ha blivit pressad på avsikten med paketet så förklarar Nyhus att avsikten med paketet inte bara är att minska trängseln.

– Dels vill vi minska trängseln, dels vill vi minska miljöbelastningen men skatten är också ett sätt att delfinansiera Västlänken. Därför kan jag tycka att trängselskatt är ett lite olyckligt ordval. Vi måste dra in 14 miljarder kronor till projektet, via trängselskatten. Samtidigt säger näringslivet och Handelskammaren att Västsvenska paketet behövs, och det håller jag helt med om.

Kvällens största applåder drog Rättvisepartiet Socialisternas Kristofer Lundberg i sitt inlägg.

– Det är skrämmande att höra hur det socialdemokratiska partiet som påstår sig vara ett arbetarparti totalt struntar i arbetare, låginkomsttagare och pensionärer. Men säger att ni kan tänka er att fundera över beslutet om handeln och näringslivet drabbas.

– Vilka är det som tjänar och drabbas är viktig att se på i alla politiska beslut. Och vilka Moderaterna vill ska tjäna vet vi. Vi har sett den ena skattesänkningen efter den andra, förmögenhetskatt, fastighetsskatt där de rika tjänar, men när vanligt folk i förorterna drabbas då är M starka försvarare av trängselskatt. Nä, om ni vill ha betalstationer kan ni placera dem i Hovås eller Askim.

Moderatorerna ville ta micken men publiken ropade fortsätt.

Kristofer avslöjade det falska i miljöargumenten och krävde utbyggd och gratis kollektivtrafik. Han varnade också för den ökade segregationen som kommer uppstå när man stänger in befolkningen i förorter och ytterområden, som inte har råd att röra sig inom staden på grund av betalstationer och ökade priser i kollektivtrafiken.

Snabbt började frågorna handla mer och mer om orättvisan i att ett område som Backa belastas med så stor andel av betalstationerna medan rika områden som Askim och Hovås helt står utanför. Boende i Majorna och Haga berörs inte i samma utsträckning och har fritt fram att handla på Frölunda torg eller i Kållered.

– Från Askim kan du köra ända till Järntorget inne i centrum utan att betala, men vi ska inte kunna köra till andra sidan vägen för att handla, sa en herre.

– Sätt upp en betalstation på 158:an, ropade någon i publiken och fick svar från någon annan:

– Fast ni vill väl inte ha trängselskatt där ni själva bor?

Den enda gång Johan Nyhus lyckades få applåder var när han konstaterade att om man inte var missnöjd med de folkvalda politikerna så fick man rösta bort dem i nästa val. Men när han i nästa andetag påpekade att det finns två partier som är emot trängselskatten, Vägvalet och Sverigedemokraterna så uteblev applåderna.

En kvinna reste sig upp och var riktigt förbannad.

– Står du som socialdemokrat och säger att jag ska rösta på SD för om jag är emot avgiften, är du inte riktigt klok?

Vägvalets ordförande, Theo Papaioannou, frågade politikerna om hur de skulle ställa sig till en folkomröstning, om GT:s namninsamling når målet, men förde inte fram något eget alternativ. Detta avslöjar att enfrågepartiet står utan politiskt program och svar. Vägvalet har suttit i kommunfullmäktige sedan 2010 och inte på något sätt deltagit i att bygga ett motstånd mot trängselskatten, deras enda fråga.

Kvällens möte med politikerna avslöjade återigen vilkas sida S står på, och att det inte är arbetare och fattiga, utan näringslivet och höginkomsttagarnas. Man står bakom Västsvenska paketet trots att det är dåligt utrett och ofantligt kostsamt och man står i armkrok med Moderaterna mot stadens arbetare och låginkomsttagare.

Text: Stefan Berg
Foto: Amer Mohammed Ali

GT GP SVT GP-TV

Annonser

En reaktion på ”Klassfrågorna i fokus på möte om trängselskatten

  1. Pingback: Kristofer Lundbergs, RS, inlägg på mötet om trängselskatten « Rättvisepartiet Socialisterna Göteborg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s