”En kvinna är en halv man”

Katauou, kallas för Kati, Khodadost, 51 år är en flykting från Iran. Hon har nu bott i Sverige i snart tio år, konverterat till kristendom och Migrationsverket har vid tidigare nekat henne asyl. Offensiv har träffat henne och nedan följer en intervju.

– Min situation är definitivt inte densamma som den var för 10 år sedan, inleder Kati. Jag har varit öppen kristen och i hemlandet vet de vad jag gör.

Katis historia är definitivt inte kort. Som 19 åring blev hon politiskt aktiv i Irans Arbetarkommunistiska Parti, där hon var aktiv framförallt i kvinnofrågan.

– Sen jag var 19 år så var jag gömd i Iran, jag kunde inte berätta för någon utomstående vem jag egentligen var för min och mina kamraters säkerhet. Mitt politiska arbete var en viktig del av mitt liv och min personlighet, som jag ofta fick låtsas att jag inte hade. Inte ens min son visste att jag och min man var politiskt aktiva. Vi var rädda för att han skulle råka berätta det i skolan. Jag hade tidigare varit förlovad med en annan kommunist och han blev hängd på grund av det. Och det ödet som väntade oss om vi skulle bli avslöjade. Inte förrän vi kom till Sverige vågade jag berätta för min son vem jag var.

I anknytning till Irans Arbetarkommunistiska Parti splittring 2004 lämnade hon sitt politiska engagemang och vände sin till att hitta sin tro.

– Jag blev uppfostrad som muslim, och har alltid trott på en gud, dock har jag aldrig trott på koranen och dess lära.

2004 konverterade Kati till kristendom och har sedan dess varit aktiv i Saronkyrkan, där hon 2007 döptes.

– Genom kyrkan har kunnat vara fortsatt aktiv i kvinnofrågor, Café Sahra, men också hjälpt flyktingar genom Sagåsengruppen, som samarbetar med med olika grupper för att hjälpa flyktingar i frågor gällande Migrationsverket.

– Jag har även varit aktiv i Misstro oss inte, där jag delat flygblad, hållit kontakt med olika organisationer, framförallt som kämpar i kvinnorörelsen och deltagit på olika demonstrationer.

När hon får frågan vad hon tror kommer att hända henne om hon skulle tvingas utvisas så svarar hon:

– Jag är ingen domare, men tittar vi på vad som hänt andra som varit i liknande situation som jag, så kan jag gissa mig till vad som skulle hända. Jag tror att jag skulle fängslas under en lång tid och skulle någon på gatan fråga efter mig så skulle de inte få veta hur det var med mig eller vart jag befinner mig. Även här i Sverige är det allmänt känt att regimen håller koll på oss som flytt från diktaturen och fortsätter engagera oss för att hjälpa de som faller offer för deras förtryck. De vet vad jag gör, kyrkan är ingen hemlig verksamhet och det är allmänt känt att jag är en aktiv kristen sen flera år tillbaka. Det är även känt att jag är aktiv inom kvinnofrågan och som jag brukar säga så är en kvinna en halv man i Iran enligt regimens värderingar.

Amer Mohammed Ali

Kommentera

