Skrota trängselskatten

Från och med den 1 januari 2013 tas den hårt kritiserade trängselskatten ut för de fordon som körs förbi de vältrafikerade områdena i Göteborg. Den starka opinion som finns mot denna straffskatt måste nu organiseras i protester riktade mot kommunfullmäktige och detta skandalösa införande.

Straffskatt är rätta benämningen på den så kallade trängselskatten som införs vid årsskiftet. Det är göteborgare som straffas för att man bor eller jobbar på fel ställe. Politikerna har beslutat att de som passerar någon eller några av de 36 betalstationerna ska betala 8, 13 eller 18 kronor för att passera, med en maxtaxa på 60 kronor per dag. För den som är mer eller mindre tvingad till att ta bilen till och från jobbet motsvarar maxtaxan 1 200 kronor per månad och blir därmed en kostsam historia.

Det finns tre mål med skatten: öka framkomligheten, förbättra miljön och finansiera Västlänken. (En järnvägstunnel under centrala Göteborg)

Västlänken borde ses som en statlig angelägenhet och finansieras därefter, inte av Göteborgs arbetare, som i regel bor utanför stadskärnan och inte allt för sällan måste korsa stan för att ta sig till arbetet. I vanlig ordning är det vi som får betala. De som bor och jobbar i de centrala delarna av Göteborg kommer billigt undan medan en göteborgare med en månadslön på 20 000 kronor, nästan får en, efter skatt, mindre månadslön per år om man skulle åka på den dagliga maxtaxan.

2007 gjordes en mätning av Trafikkontoret, som visade att uppåt 500 000 bilar dagligen passerar centrala Göteborg. Rättvisepartiet Socialisterna välkomnar självklart miljösatsningar, men ställer sig kraftfullt mot extra avgifter och straffskatter som slår hårt mot arbetare och låginkomsttagare. Med en vision om minskad trafik och bättre miljö, krävs verkliga satsningar på kollektivtrafiken, som man knappast kan påstå Västtrafik prioriterar. Höjda biljettpriser, kostsamt biljettsystem och en kraftig ökning av biljettkontrollanter står på Västtrafiks prioriteringslista.

– Att betala en avgift för att passera på en väg, då jag redan betalat min fordonsskatt, moms på bensinen, på en redan beskattad lön, är som att betala en avgift för att gå in på ICA och köpa mjölk, säger Tania Machicado till Offensiv.

Tania som bor i Angered har under hela sommaren varit tvungen ta bilen till arbetet då bussarna inte alls stämt överens med arbetstiderna. Att betala 60 kronor i parkering varje dag kändes nog tufft.

– Skulle jag dessutom betala närmare 40 kronor per dag i trängselskatt, är jag uppe i 500 kronor i veckan eller 2 000 kronor i månaden för att jobba. Det är inte klokt, avslutar Tania.

Om 10 procent av de 500 000 dagliga bilisterna skulle välja kollektivtrafiken skulle Västtrafiks nät kollapsa. Sanningen är att dagens kollektivtrafik inte ens klarar den nuvarande volymen av resenärer. Förseningar och trängsel är vardagen på flera sträckor och med 50 000 resenärer till väntas kaos på Västtrafiks bussar och spårvagnar.

Nu krävs massiva protester underifrån. Facken borde mobilisera sina medlemmar, då detta innebär en ordentlig lönesänkning för många. Rättvisepartiet Socialisterna välkomnar de organisationer och privatpersoner som vill vara med och organisera protester, Göteborgare, upp till kamp!

Rättvisepartiet Socialisterna säger:

  • Nej till trängselavgiften – Skrota beslutet om trängselskatt!
  • Ja till miljösatsningar, elbilar, utbyggd och gratis kollektivtrafik
  • Statlig finansiering av nödvändiga infrastrukturåtgärder

Johannes Lundberg

Gå med i facebookgruppen: Skrota trängselskatten i Göteborg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s