”Vi måste avslöja den iranska regimens brutalitet”

Offensiv publicerar här en intervju med Fariba Nishabourian, medlem i gruppen Misstro Oss Inte. Fariba har sökt asyl sedan 2003 då hon kom till Sverige.
– Innan jag kom till Sverige, var jag en politiskt aktiv kvinna. Jag kämpade mot orättvisor, mot männens dominans, och mot förtrycket, vilket jag fortsätter att vara aktiv mot här i Sverige också. Jag kan inte acceptera medeltida regler och lagar! Jag har blivit tvungen att lämna mina barn, min familj och mitt hemland på grund av förtrycket mot medborgarna i landet.

– I Sverige, hur kan du påverka händelserna i Iran?

– Jag gör samma sak som alla iranska politiska aktivister gör – avslöjar situationen i Iran. Maktmissbruket, förtrycket mot oliktänkande, mot de religiösa minoriteterna, mot kvinnor, mot arbetare, mot studenter och mot ungdomarna. Vi måste avslöja den iranska regimens brutalitet mot befolkningen. Det är självklart att det påverkar. Vi ekar rösterna som inte kan höras! Vi påverkar opinionen här i Sverige. Vi skickar signaler till västerländska politiker att reagera mot situationen i Iran. Många politiker studerar situationen i Iran. Efter valet 2009 som krossade regimen så var det vanliga människor som demonstrerade, flera politiker ändrade sina åsikter om mullornas regim. Detta var en positiv reaktion som vi aktivister var delaktiga i.

– På vilket sätt avslöjar ni regimen i Iran?

– Vi deltar i demonstrationer, vi delar flygblad, och berättar om situationen, om steningar, och om tortyren, och till sist om avrättningar och hängningar av oskyldiga människor. Vi berättar om kvinnorna som behandlas som ”andra kön”, och har inga rättigheter i jämförelse med männen. Arbetarna som inte får sin lön och lever under fattigdomens gränser.

– Vad är ditt mål för framtiden?

– För det första kämpar jag för att få ett fritt Iran. Ett land som alla skall kunna leva i, där det är fred.
För det andra hoppas jag att få asyl i ett demokratiskt samhälle som Sverige, så länge som förtrycket fortsätter, för att leva fri som alla andra fria medborgare.

– Vad händer om du återvänder till Iran?

– För de som har kämpat mot regimen, och har varit aktiva även i utlandet, är risken stor för att dömas för vad som kallas förräderi mot islam och landet. Långa fängelsestraff är det minsta straffet. Tortyr och dödsstraff är alternativa straff.

Intervju: Mehdi Masiha

Kommentera

