Leylas kamp är mot den iranska diktaturen

Leyla Pour Abolfazl kom till Sverige 2006, hennes man kom ett år innan som politisk flykting och aktiv kommunist. Leyla minns Iran som ett helvete och det är uppenbart att det fortfarande är jobbigt att tala om.

20120412-212220.jpg

Leyla var för ett år sedan med och startade kampanjen Misstro oss inte för att protestera mot att de iranska flyktingarna inte beviljats uppehållstillstånd. Men Misstro oss inte är mer än ett asylnätverk för iranier.

– Det är ett nätverk som samlar kampen mot den iranska regimen. Vi för en ständig politisk kamp mot regimen. Vi ska göra allt för att fälla den och skapa demokrati, säger Leyla.

Leyla berättar att hon själv inte var aktiv i Iran.

– Jag vågade aldrig, jag var ständigt orolig för min man. Jag vågade inte vara aktiv på grund av barnen. Men här vågar jag vara aktiv mot regimen, här är det ingen som dödar mig för min vilja för frihet, säger Leyla.

– I två år har hon varit medlem i Women Liberation Iran och den första mars för ett år sedan inledde vi kampen med Misstro oss inte. Där samlar vi alla iranska flyktingar. Vissa organisationer är knuten till de iranska exilgrupperna men vi samlar alla och kämpar tillsammans. Hos oss finns såväl kommunister som kristna. Det gemensamma vi har är att vi inte kan återvända.

I Misstro oss inte har Leyla varit en flitig talare på demonstrationer och protester, hon har demonstrerat utanför ambassaden två gånger, organiserat 1000 ljus för frihet, protester för att kräva frigiva det av politiska flyktingar.

– jag har skrivit artiklar och publicerat på nätet där jag fördömer den islamiska republiken och dess andliga ledare. Jag är motståndare till hela regimen såväl den gröna som svarta delen, säger Leyla.

De representerar alla död och förstörelse, diktatur och förtryck. Ahmadinejad och Khameni är representerar ett förtryck där kvinnor mördas och torteras för att de vill ha rätten att själva välja kläder.

Leyla avslutar intervjun med att nämna sin högsta önskan. Ett fritt och demokratiskt Iran.

Intervju: Kristofer Lundberg

Kommentera

