”Det räcker med samröre för att bli trakasserad”

Offensiv har talat med Karim Pormah från ”Misstro oss inte” om hans situation, en situation som likt många flyktingar från Iran är högst utsatt.

Anledningen till att han tvingades fly från Iran visar på bredden i förtrycket, att man själv inte behöver ha varit aktiv utan att det räcker med att associeras till regimkritiker för att bli förföljd av säkerhetspolisen.

– Jag hyrde ut ett rum till två av mina vänner. Vi hade inte träffats på åtta år så jag visste inte mycket om vad de sysslade med, berättar Karim.

Hans vänner var politiska aktivister mot regimen och snart knackade säkerhetspolisen på dörren.

– Att jag hyrt ut ett rum till dem var tillräckligt för att jag skulle bli intressant för regimen. Jag blev rädd och kände att jag måste fly från landet.

Karim tog sig till Sverige med ett utresetillstånd som utfärdats innan händelsen med hans vänner ägt rum, och han åkte aldrig tillbaka av rädsla för vad som skulle kunna hända. Nu har han varit i Sverige i tio år, och det var förste efter ankomsten hit som han verkligen fick upp ögonen för förtrycket i Iran och ville engagera sig emot det. Han gick med i Irans kommunistiska parti Komala och han deltar i partiets arbete.

När ”Misstro oss inte” startade var han med och planerade både sitt- och hungerstrejken. Han har talat på gruppens manifestationer och demonstrationer, trots den risk det innebär att dra till sig regimens vakande öga.

– Migrationsverket vill att alla ska vara ledande. Men alla som deltar i Misstro har varit aktiva i kritiken mot regimen och måste behandlas lika, vi är alla kartlagda, säger han.

Stefan Berg

Kommentera

