Intervju: Iransk flykting

Samad Eskandari  är 32 år gammal och flydde från Iran efter protesterna mot valet 2009. Han kom till Sverige i januari 2011, och har sedan dess fortsatt sin regimkritiska aktivism med gruppen Misstro Oss Inte och deltagit i deras strejker samt demonstrationer och protester.

I Iran var han aktiv i en oppositionell grupp som var aktiv på universiteten. Man arbetade underjordiskt men hade internationella kontakter och gruppen blev snart känd av regimen som började kartlägga dess medlemmar.

– Som alla iranska ungdomar ville jag ha ett fritt Iran, det vill jag fortfarande och oavsett om jag är i Sverige eller i Iran så kommer jag fortsätta kämpa mot regimen. Innan jag flydde såg jag att jag hade två vägar: att vänta Iran, sitta i fängelset och bli utsatt för tortyr, eller att fly och verka politiskt i ett annat land. Skulle jag tvingas tillbaka nu fruktar jag att jag kommer bli avrättad.

– Det är den iranska regimens rädsla som har gjort att de har ökat sin kartläggning och sina hot mot exiliranier. Förra veckan i Paris attackerades en oppositionell flykting med kniv. Polisen i Frankrike säger att gärningsmännen kommer från den iranska ambassaden.

Rörelsen mot regimen som blossade upp 2009 skrämmer fortfarande de vid makten. Samad berättar att man har fortsatt arrestera och avrätta utpekade ledare för rörelsen. Om två månader är det val till parlamentet i Iran och efter att oppositionen utanför regimen uppmanat till bojkott så har president Mahmoud Ahmadinejad försökt få igenom ett lagförslag som gör röstdeltagande obligatoriskt.

Men regimen är lider av intern splittring. Grupperna kring Irans andlige ledare Ali Khamenei och Ahmadinejad kämpar mot varandra inför valet och oppositionen är orolig för att Khamenei ska använda risken för krig med USA som ett svepskäl för ökad repression mot regimkritiker, precis som man gjorde under kriget mellan Iran och Irak på 1980-talet.

Konflikten med USA i kombination med regimens splittring och revolutionerna i Nordafrika och arabvärlden har skrämt ledarna. Men vägen framåt för folket är inte en situation lik den i Libyen.

– Det är folket som måste krossa regimen, inte ett krig med USA. Det krävs en sekulär och demokratisk stat. Nu har den islamiska regimen blivit ett ekonomiskt problem för folket i Iran, säger Samad.

Samad Eskandaris asylärende har godkänts för nyprövning av Migrationsverket. Offensiv kommer fortsätta rapportera om kampen för honom och för de andra flyktingarna i Misstro Oss Inte.

Stefan Berg

Kommentera

