Panterveckan en inspiration

Ulumo Ali är en av de många ungdomar i Pantrarna som gjorde mötena med Bobby Seale och Stephen Edwards möjliga. Jag träffar Ulumo några dagar efter den intensiva veckan.

20120507-152458.jpg

- Jag visste inte så mycket om Bobby Seale och Svarta Pantrarna innan. Men min mamma berättade en del och jag såg en dokumentär innan denna veckan för att lära mig mer. Jag tänkte att jag måste få träffa honom. Jag kom med på ett möte med Pantrarnas och blev inspirerad, säger Uluma

Innan de offentliga mötena var ett mindre möte med Bobby Seale, Stephen Edwards och Pantrarnas medlemmar, hur var det?
– Det var viktigt få den personliga kontakten innan de stora mötena, tror jag.

Hur har dessa dagar varit?
– Jag tycker veckan var underbar, jag har träffat många nya människor som brinner gör samma sak och med mycket kunskap.

- Jag var framförallt med inför och på första maj, det var intressant när du och Bobby stod i tältet och alla som kom fram och pratade.

Har du firat 1 maj tidigare?
– Jag har inte deltagit på 1 maj förut, jag har känt till demonstrationerna i stan. Men tror att det är viktigt att flytta ut arrangemangen i förorten. Kampen förs idag i förorten och viktigt del av rörelsen. Här ute upplever vi vad rasism är.

- Jag har alltid velat engagera mig. Jag fick så possitiva vibbar av er och vad ni gör. Det händer intressanta grejer som förändrar, säger Uluma.

- Från den här veckan tar jag med mig inspiration i kamp mot rasism. Vi har fortfarande rasister, jag tänker på hur de ser på oss svarta och hur vi ska bekämpa dem.

- Nästa aktivitet med Pantrarna blir att åka till Stockholm på förortskonferens, det blir inspirerande.

Intervju och foto: Kristofer Lundberg

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 27 andra följare

